Xristos Anesti ! - Reisverslag uit Skíathos, Griekenland van Vicky Perfors - WaarBenJij.nu Xristos Anesti ! - Reisverslag uit Skíathos, Griekenland van Vicky Perfors - WaarBenJij.nu

Xristos Anesti !

Door: vicopskiathos

Blijf op de hoogte en volg Vicky

27 April 2011 | Griekenland, Skíathos

Xristos Anesti, xronia polla se olous!

Mooi begin van een paas-verslag: Vrolijk Pasen, het beste voor jullie allemaal!

Ik heb echt een GE-WEL-DIG-E Pasen gehad hier op Skiathos! Had eigenlijk eerder een verslag moeten plaatsen, want heb gisteren zo'n zware avond gehad dat ik waarschijnlijk wel wat sappige details vergeten ben, hahaha!

Zaterdagavond om 23.30 ben ik met mijn twee collega's Gina en Eirini, en Gina's broer Dimitris, richting de Oude Haven gelopen. Bovenaan de Oud Haven is een heel mooi klein kerkje, en we wilden de dienst bijwonen omdat die hier heel bijzonder schijnt te zijn. De dienst begon om 00.00, en toen wij om 23.30 aankwamen kakken zat de kerk natuurlijk bomvol, incl. het hele plein eromheen! We zijn toen teruggelopen naar Rock 'n Roll Bar (dat is een straat om de hoek bij de kerk, waar je heerlijk kunt loungen met cocktails) om daar wat te drinken en om om 00.00 het vuurwerk (het begin van Pasen) te kunnen bewonderen! Toen het dan eindelijk 00.00 was begon meteen het vuurwerk te knallen en iedereen kuste en omhelsde elkaar en sprak de woorden: "Xristos Anesti, xronia polla!" uit. Zoals je bovenaan mijn verslag al kunt lezen: "Vrolijk Pasen, ik wens je het allerbeste!" Toen het wat rustiger bij de kerk werd ben ik samen met Eirini naar binnen gegaan. Er was ondertussen alweer een nieuwe dienst begonnen, en het was al 01.30! Arme Priester... Bij binnenkomst hebben we allebei een kaars gekocht (want werkelijk IEDEREEN liep op straat met kaarsen, en we konden het niet uistaan dat wij er geen hadden!). Toen ik de kerk binnenliep voelde ik me wel een beetje ongemakkelijk en wist ik niet goed wat ik moest doen. Ik volgde Eirini maar, die druk heel veel kruisgebaren maakte. We liepen verder de kerk in en we kwamen bij De Bijbel. Eirini stopte met de kruisgebaren te maken en kuste De Bijbel. Van binnen moest ik een beetje lachen. Ik geloof helemaal niet in God, en nu moest ik daar De Bijbel gaan kussen! Na dit gedaan te hebben liepen we verder naar een schilderij van Maria. Ook deze werd weer gekust, en ik volgde trouw aan Eirini en deed het dus ook maar. Toen zijn we voor het altaar gaan staan en hebben we gewacht tot de Communie werd uitgedeeld. Ja, hallo! Ik heb mijn Communie niet voor niets gedaan! En als ik hem dan op zo'n speciale gelegenheid in Griekenland uit handen van een langbaardige Griekse Priester kan ontvangen, dan zeg ik daar geen 'nee' tegen. Weer een ervaring rijker! En ik zal je zeggen, het voelde heel bijzonder! Na dit 'avontuur' beleefd te hebben ben ik naar huis gelopen om heerlijk te gaan slapen.

De volgende middag werd ik om 12.00 opgehaald door Gigi. Ik was uitgenodigd om bij haar thuis Pasen te komen vieren. Toen we bij haar huis aankwamen zag ik dat net de geit aan het spit was gehangen! Ik moest even aan dit idee wennen, zo'n dooie geit met een staaf door z'n kont geboord om er vervolgens bij z'n mond weer uit te komen! Haha! Maar na een paar minuutjes vond ik het eigenlijk wel heel erg cool en stond ik zelf aan het spit te draaien om het geitje aan alle kanten mooi bruin te krijgen. 's Ochtends had Marc, Gigi's man, al met de vader van Gigi en een familievriend de ingewanden uit de geit gehaald. En deze stond de tante van Gigi aan een spit te rijgen! Uiteindelijk werd hier de darmwand omheen gedraaid om hier een grote sate-stok van te maken! In Griekenland is het echt een delicatesse, ze noemen Kokoretsi. Kun je het je voorstellen? Een stok met stukjes lever, hart, darm, nieren, hersenen, enz.
Toen de geit na uuuuuren aan het spit gehangen te hebben eindelijk klaar was, moest ik eraan geloven. Ik kreeg een heerlijk bordje met geitenvlees incl. pees, spier en huid. En als klap op de vuurpijl gooide Kostas, een familievriend van de fam. Varsakis (Gigi), een flinke schep Kokoretsi op mijn bord! Gelukkig was het zo goed doorbakken dat je niet meer kon zien wat nou het hart, de hersenen, de lever of de nieren waren. Helaas zag je wel goed wat de darmwand was, want die was wit gebleven.... Ik telde in mijn hoofd af; 3.. 2.. 1.. En ik prikte met mijn vork in een stukje vlees en stopte het heeeeel snel in mijn mond. Het smaakte een beetje naar champignon, alleen dan een stuk taaier. Ik durfde er ook niet lang op te kauwen dus slikte het grote stuk vlees in 1x door. Hup, nu het volgende stuk! En daar kwam dan uiteindelijk ook de darmwand! Toen ik die tussen mijn kiezen had moest ik bijna kokhalzen! Ik riep Skippy, het hondje van Gigi, en keek om me heen of niemand me zag. Heel snel gooide ik een stuk vlees en de spier en de pees van de geit op de grond, en Skippy at het vlug en smakelijk op. Verder heb ik mijn bordje heel braaf leeggegeten, en jullie mogen weten dat ik mezelf een schouderklopje heb gegeven!
Al met al, heb ik echt een geweldige middag gehad! Het weer was super, de wijn smaakte goed en vloeide rijkelijk en het gezelschap was ook erg leuk! Kan Marc en Gigi niet genoeg bedanken voor deze dag!

Maandag moest ik weer gewoon werken, dus ik was zondagavond redelijk op tijd naar bed gegaan! Op mijn werk gaat ook alles goed, ik kijk uit naar 2 mei, dan komt de eerste vlucht uit Nederland aan en kan het echte werk gaan beginnen! Ik heb er zin in!

Mensen, geniet in Nederland van het mooie weer! Hier regent het...

Filakia, Vic xxx

  • 27 April 2011 - 17:51

    Sigrid:

    Schattie,

    Ik ben trots op je! Ik had het mooi laten staan.. haha denk ook dat wij gewoon anders zijn wat betreft vlees eten want hier eten ze ook ALLES!!

    Wat moet je allemaal ter voorbereiding van je aankomsten? Ik ben benieuwd!

    X

  • 27 April 2011 - 18:14

    Charlie.:

    Hee schat! hahaha Ik ben net als Sieg trots op je! Ik had t dus ook mooooiii laten staan haha :)
    Ben blij dat alles goed met je gaat en dat je al fijne mensen om je heen hebt! Ik ben benieuwd naar je verhaal na de ervaringen van 2 mei ;)

    dikke kus

  • 27 April 2011 - 18:36

    Nicole:

    Oh, Vic toch! Dat had ik echt nooit gegeten! Word er nu al lichtelijk misselijk van, bah!

    Ga nu lekker Hello Goodbye kijken en aan jou denken hihi.

    Have fun!

  • 27 April 2011 - 19:59

    Do:

    Jij hebt 't daar wel goed naar je zin volgens mij ;-)
    lekker smaakkelijk verhaal Haha succes daar
    Xx

  • 27 April 2011 - 20:45

    Pappie:

    doe mij maar een frietje java

  • 27 April 2011 - 21:34

    Manon:

    Hey schattie, ik had het allemaal al een beetje van je gehoord, maar dit is weer lekker gedetailleerd ;)
    Blijf nog maar lekker genieten en ik stuur je nog die email om je te helpen met de voorbereiding voor de welcome meeting etc.
    Dikke kus, love you!!

  • 27 April 2011 - 21:50

    Lia Van Tuyl:

    Hahaha, ze dachten daar zeker : geef mijn portie maar aan Fikkie...
    Op deze manier hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je veel aankomt.
    Good luck op je eerste werkdag!

  • 28 April 2011 - 09:24

    Cinnepin:

    Hey Vickske, Nog gefeliciteerd met m'n verjaardag........;-)Nou meske, knap hoor van die geroosterde geit!! Ik heb t knoertedruk, schrijf je zsm een "lange"!!!XXXX Tanti Cin.

  • 28 April 2011 - 10:28

    Annika:

    Hoi meis! Je hoort nu echt bij de incrowd! :P xx

  • 29 April 2011 - 11:23

    Paulien:

    Ieewll! Gadsie gadsie gadsie! Ik had het ook niet gegeten.. Had het niet eens aangeraakt denk ik.

    Mama en ik zaten het samen te lezen en hoorde rechts van me steeds: "Iew!" "Bah!" "Gadsie" "Oeeh wat vies!" Hahahahaha!

    Ben heeel erg benieuwd naar je volgende avontuur!
    xxx

  • 29 April 2011 - 15:39

    Kim:

    heey schattie,

    wat een verhalen haha... en wat een diehard ben jij zeg jeetje.. zelf ik vond dit er vies uit zien hahaha... die kattenkots zag er nog lekkerder uit.... maargoed leuk om te lezen!!! en je ziet er goed uit!!! xxxx en veel liefs kim

  • 30 April 2011 - 18:39

    Je Liefste Oom:

    Heerlijk die geit, ben jaloers op je. Kun je de bereiding/recept eens vragen, dan kunnen wij het hier in NL ook snel eens maken. Wat ben jij toch weer een mazzelpik, ik moest het doen met zelfgemaakte koude schotel.
    Knuffel van je oompje

    PS. Ik vind het nog steeds supergaaf dat je dit avontuur bent aangegaan, toitoi

  • 04 Mei 2011 - 17:57

    Rini En Carla:

    hoi vic,
    zo te lezen vermaak je je prima daar hartstikke fijn voor je.
    ik hoop dat je werk op 2 mei net zo leuk gaat en we kijken weer naar het volgende verslag uit. groeten rini en carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Skíathos

Skiathos 2011

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2011

It's the final countdown!

30 September 2011

Booked my ticket to Amsterdam!

29 September 2011

Het aftellen kan beginnen Part II

07 September 2011

The beginning of the end!

24 Augustus 2011

Last visits in Skiathos!
Vicky

Actief sinds 25 Maart 2011
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 45578

Voorgaande reizen:

18 April 2011 - 18 Oktober 2011

Skiathos 2011

Landen bezocht: